Lezen
Leesbeesten
Leesplezier wordt uiteraard niet gestimuleerd door puur leesbeloningen te koppelen aan 'in orde zijn met je leesdagboek'!!!
- Lees (interactief) voor
- Heb oog voor de leesomgeving
- Zorg voor een gevarieerd boekenaanbod
- Zet in op vrij lezen
- Ondersteun in het lezen zelf
- Zoek mee naar wat kinderen graag lezen
Deze dingen doe ik uiterààrd allemaal in de klas. De leesbeesten zijn er gekomen omdat sommige (jonge) kinderen eerst een externe motivatie moeten hebben, om de goesting naar lezen intrinsiek te laten groeien.
Leesdoel van de week
Tijdens de wekelijkse minileeslessen werken wij in heel ons jaar en de hele week aan hetzelfde leesdoel. Deze poster hangt gelamineerd in de klas en daar noteer ik steeds het doel op waaraan wij werken in de minileeslessen.
Dit kan gaan van 'Ik zoek zelfstandige naamwoorden in mijn boek of verhaal.' tot 'Ik lees met de juiste intonatie, rekening houdend met de leestekens.' en zelfs 'Ik leef mij in in de gevoelens van de personages, benoem ze en vertel wanneer ikzelf dit ook voel.'
Leesposter
Poster 5-vingertest - thema blaadjes
Om te voorkomen dat mijn leerlingen een te moeilijk boek kiezen, gebruik ik de 5-vingertest. Hier refereer ik ook naar in het leesdagboek.
Deze poster legt nog eens uit hoe het werkt en kan je ophangen in je klas, de gang, de bibliotheek of meegeven voor de kinderen thuis.
TIP! Laat ze het eerste volledige blad van een gekozen boek lezen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb