(Voor)leesvoer

Van leerlingen lezers maken

Natuurlijk wil je van al je leerlingen lezers maken. Want kinderen die goed en graag lezen, leren vaak beter! De vraag is: hoe doe je dat concreet?

In dit handige boek maak je kennis met de pijlers van krachtig leesonderwijs, hoe je met jouw schoolteam een leesbeleid op poten zet, hoe een motiverende leesomgeving te creëeren, alles over effectieve leesdidactiek, …

Onmisbaar voor elke leerkracht, ondersteuner, begeleider, logopedist, … (van kleuter tot secundair!) die iedere leerling wil laten uitgroeien tot een gemotiveerde lezer.

Weetje: meegeschreven door mijn oud-lector Iris!

De kersthaas

Mijn leerlingen zijn mégafan van ‘de Neehoorn’, dus ik wist dat ze dit ook een geweldig boek gingen vinden!

De zoon van de kerstman heeft een probleem: hij houdt niet van chocolademelk of skiën én heeft ook nog eens kerstboom- en rendierallergieën… Hij houdt van de lente en zou het liefst van al Paashaas worden…

Maar dat ziet vader kerstman natuurlijk niet zitten. Het is een eeuwenoude familietraditie! Tot… het zoontje met een slimme list zijn vader om de tuin kan leiden

I-de-aal om tijdens de kerst- of paasperiode voor te lezen in de klas! Het is een iets dikker voorleesboek (+- 40 pagina’s), maar je vliegt erdoor tijdens het lezen! Zowel onze kleuter (4 jaar) als mijn leerlingen (3e lj) zijn fan!

Heel leuke prenten om te bespreken, zinnen in rijm geschreven met tal van grappige mopjes en gelaagdheid voor de oudere kinderen.

Frank en Bert

Frank en Bert zijn beste vrienden en houden van verstoppertje spelen. Bert is er heel slecht in en Frank wint elke keer…

Maar… is winnen echt wel zo belangrijk???

In het boek wordt tot 10, 20 én 100 geteld en mijn leerlingen telden vol enthousiasme mee! (Leuk om een wiskundeles mee te starten dus?!)

Leuk 'wistjedatje': de broers van mijn oma heten Frank en Bert. Daarom dat ik het boek kocht!

De NEE-hoorn

Op een dag werd een snoezelig, poezelig zoet eenhoorntje geboren. Maar die eenhoorn voelde zich totáál niet op zijn plek in het Hartenwoud, dus op elke vraag was zijn antwoord NEE!

Op pad naar Nergens ontmoet hij een wasbeer die slecht luistert, een grote, onbeleefde hond en een eigenzinnige prinses… Avontuur verzekerd!

Het is een veelzijdig boek. Heeft énorm succes bij onze kleuter (4 jaar), maar ook in het derde leerjaar! Een deel van het boek is in rijmvorm geschreven, waardoor ik de leerlingen zelf het verhaal laat aanvullen!
De woorden die de dieren en prinses roepen, kan onze kleuter dan weer met gemak aanvullen! (Met hilariteit als het dan niet zo is.)

Schrijftip: op de laatste twee bladzijden staan allemaal verzonnen dieren. Laat de leerlingen zelf zo’n dier verzinnen, er een verhaal rond schrijven en/of tekenen. Bundel dit in een boekje en zet het in je leeshoek.

Mijn favorieten: de Slanglauf en de Flauwe-vinvis!